fbpx

Jak założyć markę odzieżową?

Kiedy zakładałem OHNE, a potem CLOMAKE za każdym razem miałem podobne myśli. Jest tyle znanych sieciówek, gigantów modowych. Oferują oni swoim klientom ogromny wybór. Do tego wydają miliony dolarów na marketing. Co prawda, rynek odzieżowy jest ogromny, ale… konkurencja również. Mam pomysł i mnóstwo pasji w sobie, ale czy to wystarczy? To nie może się udać. Też masz takie myśli? W takim razie ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się, jak założyć markę odzieżową.

Jak założyć markę odzieżową, by odniosła sukces?

Na własnej skórze przekonałem się, że dobry produkt połączony z odpowiednim marketingiem to duża szansa na powodzenie. Wiele osób jest znudzonych markami, które widzi i nosi od lat. Szukają czegoś nowego. Czegoś, czego nikt jeszcze nie ma i często za to „coś” są w stanie zapłacić dużo więcej.

Spójrz na rynek piwa w Polsce. Jeszcze kilka lat temu był w 100% zdominowany przez koncerny. A dziś? Mamy kilkaset małych browarów kraftowych, które z roku na rok zwiększają swoją sprzedaż. Możliwe, że spytasz, co rewolucja piwna ma wspólnego z rynkiem odzieżowym? Chcę Ci przez to  powiedzieć, że ryzyko i odpowiednie zaangażowanie w połączeniu z wiedzą z danej branży może dać Ci sukces.

Być może uważasz, że Twój pomysł i projekty są niesamowite. W mgnieniu oka podbiją rynek, a Ty  zarobisz worek pieniędzy (kto by tak nie chciał?). Oczywiście, może tak być. Może, ale nie musi. Postaraj się myśleć na chłodno.

Wyobraź sobie, że inwestujesz w pierwszą kolekcję cały budżet. Wszystko się sprzedało? Świetnie, jesteś bogaty! A jeśli sprzeda się niewiele, albo nic? Kupią Twoi znajomi, rodzina i to koniec. Zostajesz z kartonami bezużytecznych ubrań, pustym portfelem, a może nawet z długami. Nie musi tak być.

Mniejszy nakład = mniejsze ryzyko

Czy wiesz, że na starcie, własna marka odzieżowa może posiadać zaledwie dwa rodzaje bluz czy koszulek w nakładzie 20 sztuk? Jeśli uda Ci się sprzedać taką ilość, zacznij myśleć o dalszym rozwoju i poszerzaniu kolekcji. Pewnie pomyślisz sobie teraz: niby brzmi logicznie. Wszystko fajnie, ale która szwalnia podejmie się uszycia tak małej ilości?

Wiem, że masz ochotę rzucić telefonem o ścianę, kiedy 15 szwalnia z rzędu informuje Cię, że u nich minimalny nakład to 200 lub 300 sztuk. Zaczynasz się zastanawiać, czy dalej brnąć w zakładanie własnej marki odzieżowej. Uwierz mi, da się znaleźć szwalnię, która przyjmuje także mniejsze zlecania.

W CLOMAKE oferujemy coś, czego nie znajdziesz w innych szwalniach. Szyjemy już od 1 sztuki. Możesz także zamówić szycie od 1 belki materiału w dowolnym kolorze. Całą swoją kolekcję skompletujesz wygodnie przez naszą stronę internetową. Wybierzesz krój, kolor, ilość i rozmiary. Znajdziesz także dodatkowe usługi, np. wszycie metek, czy projektowanie.

Oczywiście, są też inne firmy, które oferują szycie od mniejszego nakładu (zazwyczaj od 50 szt.). W takiej sytuacji 50 uszytych koszulek możesz podzielić na kilka wzorów, przez co stworzysz kolekcję składającą się z 3 modeli. Jednak z doświadczenia wiem, że kontakty ze szwalniami bywają trudne – brak odpowiedzi na maile, zwlekanie z terminami. To realne problemy, z którymi miałem okazję się zmierzyć.

Nawet jeśli z jakiegoś powodu nie zdecydujesz się skorzystać z usług CLOMAKE, pamiętaj, że szwalnie mają swoją sezonowość. W niektórych miesiącach, po prostu, brakuje im zleceń. Spróbuj wykorzystać ten moment. Twój telefon może być dla nich zbawieniem i chętnie przyjmą także mniejsze zlecenie.

O czym pamiętać przy zakładaniu własnej marki odzieżowej?

  • Własna kolekcja ubrań to nie tylko czyste bluzy, koszulki, dresy. Basicowe kolekcje to rzadkość, dlatego uwzględnij koszty zdobienia, metkowania i projektowania. Ceny zdobienia oraz produkcji metek to bardzo indywidualna sprawa i wymaga specjalistycznej wyceny. Bezpiecznie będzie jeśli, przy standardowych haftach czy nadrukach, do ceny każdego ubrania dodasz 25 zł. Na samą produkcję metek satynowych i żakardowych przeznacz 500 – 800 zł. Najczęściej minimalny nakład metek i wszywek to 1000 szt.
  • Świetnie, kiedy sam potrafisz stworzyć logo czy prostą grafikę. Natomiast jeśli nie czujesz się wystarczająco dobry w tej dziedzinie, skorzystaj z usług grafika. Pamiętaj jednak, żeby uwzględnić ten wydatek w budżecie.
  • Kolejną istotną kwestią przy zakładaniu własnej marki odzieżowej jest sklep internetowy. Jego koszt może być różny w zależności od wybranej firmy i Twoich potrzeb.
  • Reklama i marketing powinny być lwią częścią budżetu. Nie możesz pominąć tych elementów. Nawet najlepsze ubrania nie sprzedadzą się bez poinformowania innych, że w ogóle istnieją. Sprecyzuj konkretną grupę odbiorców i właśnie do nich kieruj reklamę.

Jak założyć markę odzieżową? Podsumowanie

Na pierwszy rzut oka  własna marka odzieżowa wydaje się sporym przedsięwzięciem, które wymaga sporych nakładów finansowych. Oczywiście, gruby portfel będzie sporym ułatwieniem. Jednak równie ważne są pasja i zaangażowanie. Mam nadzieję, że pokazałem Ci, że da się stworzyć własną kolekcję, dysponując niewielkim budżetem. Nie musisz ryzykować i zamawiać kilkuset sztuk. Możesz wybrać bezpieczniejszą opcję, czyli wystartować od kilkunastu, czy kilkudziesięciu sztuk. W CLOMAKE chętnie Ci w tym pomożemy.

Scroll to Top